FAQ
Hoe ga je aan de slag met De Kracht van de Stilte?
Er worden best TWEE workshops van telkens 1u30 gegeven om de leerkrachten op weg te zetten.
Tijdens de éérste workshop wordt een aanzet gegeven zodat de leerkrachten de dag nadien al kunnen experimenteren in hun klas, samen met hun leerlingen. Dit doen ze ongeveer gedurende één maand.
In de tweede workshop, één maand later, worden ervaringen uitgewisseld en tips, bijsturing en verdere uitdieping aangereikt.
Begeleiding gewenst? Neem contact > U wenst meer INFO of U heeft een VRAAG ? > [email protected] 0494/14.62.41
Wat is De Kracht van de Stilte?
Breng uw leerlingen door meditatie in contact met hun innerlijke kracht. Dit eenvoudige Thuiskomen bij zichzelf geeft u en uw leerlingen groeikansen in concentratie, aandacht, zelfbeheersing en discipline. Ervaar de stilte als een dagelijkse lichamelijke, verstandelijke, emotionele en innerlijke evenwichtsoefening. U ontdekt in de stilte een diepe bron van wijsheid, creativiteit en stabiliteit. Het zijn stevige stimulansen in elk pedagogisch proces en in de ontwikkeling van talenten.
Waarom De Kracht van de Stilte?
Omdat het project Coming Home in de regio Townsville (Australië) van bij de start in 2005 als erg succesvol werd ervaren door de leerkrachten ( kleuter, lager als secundair) . De directies, schoolbesturen en ouders bevestigden de resultaten.
Welke impact wil De Kracht van de Stilte bereiken?
De impact die bereikt wordt is merkbaar op twee niveau?s.
Op het eerder zichtbaar niveau merk je een beheersing die voordelen oplevert als stressreductie, concentratie, zelfbeheersing.
Maar de dieperliggende impact laat zich voelen in de diepte van de persoon zelf en brengt vruchten voort als vrede, vriendelijkheid, vreugde, goedheid, geduld, zachtheid, ingetogenheid, trouw, liefde.
Wetenschappelijk kader
Johnathan Campions onderzoek bevestigt de effecten van meditatie. Jonathan Campion is directeur voor Public Mental Health en Consultant Psychiater bij South London en Maudsley NHS Foundation Trust, gasthoogleraar Population Mental Health aan University College London en Fellow van de Royal College of Psychiatrists.
Een meditatieprogramma werd geïntroduceerd in 31 scholen in Queensland, Australië in 2006, waaraan meer dan 10.000 studenten tussen de 5 en 18 jaar deelnamen. Effecten die consequent worden genoemd, omvatten verhoogde ontspanning en gevoelens van kalmte, verminderde stress, verminderde woede en verbeterde concentratie. Veel deelnemers meldden ook dat de ervaring van meditatie op school hen ertoe had aangezet om buiten school te mediteren, vooral in tijden van stress. Een aanpak van een hele school leek meer reguliere beoefening mogelijk te maken. Deze voorlopige evaluatie suggereert dat schoolgebaseerde meditatie een effectieve mentale gezondheidsbevorderende interventie kan zijn, waardig voor verder onderzoek.
Neuroloog Steven Laureys bevestigt dit onzerzoek: ‘In onze scans zien we de fenomenale impact van meditatie op de hersenen.’
Referenties
2024 – Vipassana meditatie Meditation Centre Dilsen-Stokkem
2011 – Vipassana meditatie Stichting Inzicht en Bevrijding Tilburg
2011 – IAM – Instituut voor Aandacht en Mindfulness Mindfulnesscoach
2006 – Mantra Meditatie WCCM Academy
Reeds gerealiseerd
De afgelopen vijftien jaar heb ik mijn ervaring mogen doorgeven aan een duizendtal leerkrachten (en ouders). Zij hebben, op hun beurt, om en bij de 20.000 à 30.000 kleuters, kinderen en jongeren gestimuleerd hun innerlijke kracht. te ontdekken en gebruiken.
Resultaten
Lees > www.dekrachtvandestilte.be/getuigenissen/
Tips en Tricks
– Daag op vrijwillige basis je team uit om te experimenteren met ?De Kracht van de Stilte?.
– Ga de uitdaging aan gedurende één maand samen met de leerlingen.
– Werk stimulerend ? niet autoritair ? met je teamleden aan dit project.
Partners